کد خبر : 70872 تاریخ : ۱۴۰۴ شنبه ۲۸ ارديبهشت - 09:52
نقش روابط عمومی در جذب سرمایه گذاری برای تولید حامد مسعودی فر، معاون سابق روابط عمومی،تشریفات و امور بین الملل دفتر استاندار خراسان شمالی

امروزه در عصر ارتباطات، روابط عمومی بعنوان یکی از ارکان کلیدی در استراتژیهای یک سازمان محسوب و نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان دارد. انعکاس سیمای مناسب از سازمان،برقراری ارتباط موثر بین سازمان با رسانه ها و افکار عمومی و انتقال پیام به مخاطب بخشی از نقش آفرینی روابط عمومی ها در این امر است.شعار سال که توسط مقام معظم رهبری بعنوان یک نقشه راه هر سال اعلام می شود موضوعی است که می توان گفت تحقق آن از مسیر روابط عمومی می گذرد. شاید بتوان گفت اگر برخی سازمانها تاکنون نتوانستند شعار سال را محقق کنند و یا افکار عمومی آنچنان که باید با شعار سال و تحقق آن عجین نشده اند را به عدم توجه سازمان به بخش روابط عمومی بعنوان بازوی توانمند خویش دانست.

در نوشتار زیر بطور خلاصه به برخی اقدامات پیشنهادی برای روابط عمومی بعنوان یک عامل اثر گذار در تحقق شعار امسال اشاره می شود. اقداماتی که می تواند سبب کمک به جذب سرمایه برای تولید و رشد پایدار جامعه شود.

1. ایجاد اعتماد و اعتبار

یکی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی، ایجاد حس اعتماد و اعتبار برای سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران به‌دنبال فرصتهایی هستند که بتوانند اطمینان حاصل کنند که منابع مالی آنان در یک منطقه یا کسب و کارِ درست و امن قرار می‌گیرد. در این راستا روابط عمومی با ارائه شفاف اطلاعات، می تواند در ایجاد این اعتماد کمک کند و نشان دهد که دولت بدنبال رشد پایدار و شفافیت در فعالیتهای اقتصادی است؛ بعنوان مثال انتشار گزارش های عملکرد اقدامات دولت در زمینه سازی برای حضور سرمایه گذاران و حمایت از آنان و همچنین معرفی مستمر دستاوردهای سرمایه گذاران پس از سرمایه گذاری ، از جمله اقدامات موثر در جذب سرمایه گذاران و ترغیب آنان به سرمایه گذاری بیشتر است.

2. ارتباط با رسانه‌ها و مخاطبان هدف

رسانه‌ها و افکار عمومی نیز، ابزارهایی هستند که می‌توانند اطلاعات لازم را به‌طور گسترده به سرمایه‌گذاران بالقوه برسانند. روابط عمومی حرفه ای با بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف، می‌تواند از طریق اخبار، یادداشت های تخصصی و روایت دستاوردها، انتشار مستمر و شفاف قوانین و تسهیلات حمایتی دولت،موفقیت های سرمایه گذاران ،فرصتهای سرمایه گذاری منطقه را به مخاطبان بیشتری حتی در سطح بین الملل معرفی کرده و زمینه ساز خلق سرمایه‌گذاری جدیدی شود. رسانه‌ها نیز نه‌تنها برای ارتقاء تصویر منطقه می توانند مشارکت کنند، بلکه می‌توانند نقش موثری در ایجاد فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران باشند.

3. مشارکت در برنامه‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری

سرمایه گذارانی که به مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه دارند، معمولاً نظر دیگر سرمایه‌گذاران را بیشتر جلب می‌کنند. فعالیت‌های اجتماعی و پروژه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی مانند کمک به طرح های زیست محیطی،حمایت از ابتکارات بومی و گسترش فرصتهای شغلی در منطقه می‌توانند ضمن متمایز کردن برند یک سرمایه گذار از سایر رقبا سبب انعکاس تصویری مثبت از خود در جامعه و میان سرمایه‌گذاران ایجاد کنند و این امر با هنر روابط عمومی از طریق انعکاس ظرفیتهای موجود برای جلب مشارکت اجتماعی سرمایه گذار محقق می شود.

4. مدیریت بحران رسانه ای و رفع نگرانی سرمایه گذار

گاهی اوقات در برخی شیطنتهای رسانه ای برای فراری دادن سرمایه گذاران از یک منطقه یا زمان بروز یک بحران یا شرایط اقتصادی دشوار، روابط عمومی می‌تواند با ورود بموقع و با تولید اخبار درست،زمانبندی شده و شفاف به حفظ آرامش سرمایه‌گذاران کمک کند و از ایجاد شایعه و نگرانی های بی اساس جلوگیری نماید.

5. ایجاد و حفظ روابط با سرمایه‌گذاران فعلی و بالقوه

برقراری و حفظ ارتباطات با سرمایه‌گذاران فعلی و بالقوه، یکی از وظایف مهم مسئولان از طریق روابط عمومی است. این ارتباطات می‌توانند از طریق تولید گزارش‌های دوره‌ای،تولید محتوا، نشست‌های خبری و اطلاع‌رسانی‌های منظم در حوزه سرمایه گذاری توسط روابط عمومی صورت گیرد تا انگیزه بیشتری برای ادامه همکاری یا حتی افزایش سرمایه‌گذاری داشته باشند.

6. بازاریابی و جذب سرمایه گذار از طریق روایت‌سازی

یکی از اقداماتی که در سطرهای پیشین اشاره شد موضوع انعکاس دستاوردهای سرمایه گذاران با استفاده روابط عمومی از داستان‌سرایی برای ارتباط با مخاطبان و سرمایه‌گذاران است. روایت‌سازی می‌تواند به‌ میزان قابل توجهی توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند و آنان را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی تشویق نماید. داستان‌هایی که به بیان موفقیت‌ها، چالش‌ها و دستاوردهای مهم یک سرمایه گذاری تأکید دارند، می‌توانند تصویری انسانی و جذاب از سرمایه گذاری ایجاد کنند و سرمایه‌گذاران را به حضور و همکاری بلندمدت ترغیب کنند. همچنین روابط عمومی با انعکاس جذاب تولیدات بعنوان یک پل ارتباطی مهم بین تولید کننده و سرمایه گذار می تواند نقش مهمی در جذب سرمایه ایفا کند.

بنابراین به نظر می رسد استفاده صحیح از روابط عمومی می‌تواند به تحقق شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» و دستیابی به رشد پایدار اقتصادی کمک شایانی نماید.